Caleidoz bundelt krachten met WeHelpen en Whapp
In de gemeenten Zevenaar en Doesburg zien we steeds meer vragen rond eenzaamheid, angst, geen kinderopvang of niet zelf boodschappen kunnen doen. Gelukkig wordt er overal hulp aangeboden. Studenten willen oppassen, buren doen graag boodschappen en mensen bieden telefonisch een luisterend oor aan. Welzijnsorganisatie Caleidoz bundelt krachten met het professionele platform WeHelpen om vraag en aanbod in de gemeenten aan elkaar te verbinden.
WeHelpen heeft ruime ervaring in het matchen van hulpvragen. Er is een team van vrijwilligers dat aanbod en vraag toetst. En er worden adviezen gegeven over het veilig gebruiken van hun dienst. Dit maakt WeHelpen tot dé plek om snel en veilig vrijwillige hulp aan te bieden en hulp te vragen.
Voor wie?
Het platform is voor iedereen die anderen zonder vergoeding wil helpen. En iedereen die ergens hulp bij nodig heeft. Ook zorgorganisaties kunnen WeHelpen gebruiken om hulpvragen voor hun cliënten te plaatsen.
WeHelpen kan voor allerlei hulp worden ingezet, in deze tijden ook voor extra hulpvragen rondom het coronavirus. Denk bijvoorbeeld aan:
- Ik kan nu niet op bezoek bij mijn ouders omdat ik zo veel moet werken. Ik kan ik ze niet eens even bellen. Wat zou het fijn zijn als er iemand is die ze regelmatig kan bellen, zodat ze zich niet zo alleen voelen.
- Ik zie dat mijn cliënt angstig is door corona. Maar door alle drukte kan ik daar niet met haar over praten. Wat zou het fijn zijn als ze iemand kan bellen waar ze haar verhaal kwijt kan.
- Ik zit thuis met de kinderen en ze hebben een mooie tekening gemaakt. Daar kunnen we vast iemand blij mee maken. Maar wie?
- Ik zit thuis en verveel me. Kan ik voor iemand boodschappen doen? Of met iemand bellen om zo wat gezelligheid te bieden?
- Ik werk in de zorg en zit ziek thuis. Ik kan niet naar het werk maar kan wel een luisterend oor bieden voor iemand die angstig is of zich eenzaam voelt.
- Ik ben student en heb tijd over. Ik kan via Skype bijles geven aan scholieren die thuiszitten.
- Ik wil mensen die niet digitaal vaardig zijn via de telefoon uitleggen hoe ze WhatsApp kunnen gebruiken.
- Ik heb een lokale WhatsAppgroep voor ouderen opgericht. Wie wil erbij?
Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk, wees creatief in het vinden van manieren waarop je op afstand contact kan hebben. Bellen, Facetime, Skype, WhatsApp, kaartje of tekening bij iemand in de bus doen, online lessen geven, etc.
Hoe werkt het?
WeHelpen heeft een website: WeHelpen.nl en een app: ‘Whapp’. De app Whapp kun je zien als een snelle matchmaker, te installeren op je mobiele telefoon. De website WeHelpen.nl is te vergelijken met een online marktplaats. Maak snel en makkelijk een account aan, en ga aan de slag.
Stel je hulpvraag en laat Whapp of wehelpen.nl direct in je omgeving op zoek gaan naar iemand dit wil helpen. Ontvang je een hulpvraag op je mobiele telefoon? Dan kun je aangeven of je wel of niet kunt helpen. Is er een match, dan maak je samen via een chat-bericht nadere afspraken.
Hulp nodig bij het platform?
Heb je hulp nodig bij het aanmaken van een profiel? Jouw hulp of hulpvraag goed formuleren? Of heb je andere vragen over het platform?
Neem dan contact op met Caleidoz Welzijn, (0316) 24 32 04 (maandag t/m vrijdag 09.00 tot 14.00 uur) of mail servicedesk@caleidoz.nl.
Zegt het voort!
Hoe meer mensen Whapp gebruiken, hoe sneller buurtgenoten elkaar vinden. Geef het dus door aan iedereen in uw omgeving!
Waar moet ik op letten?
»Vermijd direct contact
Probeer de komende tijd hulp zo veel mogelijk te bieden zonder rechtstreeks contact. Wees creatief, met telefoon en digitale middelen is er veel mogelijk. Voor sommige mensen is digitale communicatie lastig, houd daar rekening mee en help ze op weg.
»Veilig gebruik van WeHelpen
Op wehelpen.nl staan handige tips om veilig gebruik te maken van hun site. Bekijk ze even voor je aan de slag gaat.
Aan de slag!
»Bekijk het instructiefilmpje Hoe werkt Whapp? https://youtu.be/3otzQkncrNE
»Informatie over Whapp voor organisaties: https://whapp.nl/#organisaties
»Whapp is te downloaden in de App store en Google Play. Zoek op ‘we helpen app’.
INFORMATIE
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact met ons op.
Tel. (0316) 24 32 04
servicedesk@caleidoz.nl